LR pixel

Analyse:
EU's vejpakke gavner danske chauffører

demo1
Rumænske og bulgarske transportarbejdere demonstrerede mod vejpakken i Bruxelles i 2019. I stedet for en kamp mod social dumping, kaldte de det kamp mellem øst og vest. De frygtede for at miste deres job, hvis vejpakken blev vedtaget. Foto: Dominique Hommel, Europa-Parlamentet
31. mar. 2022 06.00
Den omstridte vejpakke fra EU, der skal sikre danske lønninger på danske landeveje og gøre op med såkaldte postkasse-selskaber, lader til at virke.

Hver ottende uge skal en lastbil, der kører rundt i EU, returnere til sit hjemland. Så kort kan en af de mest afgørende dele i den store omstridte vejpakke fra EU forklares.

I to måneder har den nu været trådt i kraft i Danmark, og lovpakken lader til allerede at få danske vognmænd tilbage på vejbanen og mindske den sociale dumping på landevejene. 

LÆS OGSÅ: Transportarbejdsmarkedets tunge spillere til Trine Bramsen: Her er de vigtigste slag

Men vejen hertil har været lang og fyldt med bump og chikaner undervejs. For hjemtagelsen af lastbiler hver ottende uge er en alvorlig kæp i hjulet for eksempelvis østeuropæiske vognmænd, der har levet godt af social dumping. De har lobbyet, afsøgt krinkelkroge i traktaten og fået fremsat tusindvis af ændringsforslag i sidste øjeblik - udelukkende for at forsøge at afspore lovpakken, for nu at blive i trafiksproget.

Allerede abonnent?

Glemt kodeord

Få adgang til

A4 Overenskomst

1 Bruger

4.849,-

OM ÅRET
(ex. moms)

Adgang til den nyeste viden inden for fagpolitik, ligeløn, social dumping, konflikter, EU og forhandlinger

Få adgang nu

3 Brugere

8.849,-

OM ÅRET
(ex. moms)
√
Adgang til dig og
2 kollegaer
√
Du er i gang på
2 minutter

Kun 2.949 per person/år

Få adgang nu

5 Brugere

12.849,-

OM ÅRET
(ex. moms)
Adgang til dig og
4 kollegaer til en stor
besparelse

Kun 2.569 per person/år

Få adgang nu
A4 Overenskomst
Allerede abonnent?

Glemt kodeord