LR pixel

Debat:
Fagbevægelsen er nødt til at kommunikere som de unge

Peterb
19. maj 2022 06.15
Dette er et debatindlæg. Det er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten - send dit indlæg til [email protected].

URET TIKKER, og det har egentlig tikket længe! Når de unge starter på arbejdsmarkedet, så står et medlemskab af en fagforening desværre ikke øverst på to-do-listen. Undersøgelser har før vist os, at de unge faktisk deler fagbevægelsens værdier, mens mange slet ikke kender os.

LÆS OGSÅ: Fagforbund på Facebook: Her er vinderne og taberne

Måske fodboldelskende unge har fået 3F ind på lystavlen, efter Superligaen skiftede navn til 3F-ligaen, men fodboldfællesskabet rammer langt fra alle. Det gør derimod de sociale medier. Hvis ikke helt, så meget tæt på. De virtuelle relationer er for mange unge blevet mindst lige så vigtige, som relationerne uden for de sociale medier.

Hvis vi ikke kommunikerer på den måde, som unge selv kommunikerer på, så taber vi de næste generationer …
Peter Bøgh Kjærulff, formand for Byggegruppen, 3F Frederiksborg

Inden for de seneste par år har DIY-videoer (gør-det-selv-videoer) nærmest skyllet ind over Facebook, YouTube og TikTok, og det er også her, mange unge søger hurtige råd. Vi er tit i konkurrence med firmaer, som Krifa og Det Faglige Hus, som forsøger at tillokke kunder og især unge med kreativ markedsføring med salgstaler om: ”Samme faglige tryghed – bare meget billigere”.

LÆS OGSÅ: Kampagner skal rykke dagsordenen under OK21: 'Problemet er, at vi har set det før – om og om igen'

Vi ved, at de ikke kan det, men gør de unge også det? De gør det i hvert fald ikke, hvis vi ikke er der til at fortælle dem det, hvilket er tilfældet på et af deres foretrukne sociale medier: TikTok. Her vi blevet overhalet inden om af Krifa, som har 40.000 følgere, hvor de rådgiver unge i lønforhandlinger og bortvisninger. Så kan vi diskutere kvaliteten af rådgivningen, men realiteten er, at de er ene aktører på dette medie, som er langt mere populært end Facebook blandt de unge.

LÆS OGSÅ: Kampagne gav Dansk Metal 600 nye medlemmer trods corona: 'Et wake up-call'

De unge vil personlig kontakt, og her hjælper flotte reklamer ikke – og inden nogen siger, at man da ikke kan være i personlig kontakt med en på de sociale medier, så har utallige influencere allerede bevist det modsatte.

Tik tok, tik tok tiden går, og hvis vi ikke kommunikerer på den måde, som unge selv kommunikerer på, så taber vi de næste generationer …

Deltag i debatten - send dit indlæg på maks. 600 ord til [email protected].