20150105-163231-3-1920x1372we
Dansk kabinepersonale i SAS har fået valget mellem orlov på dagpenge eller fyreseddel. Nu tager norsk personale deres job. (Arkivfoto) Foto: Simon Læssøe/Ritzau Scanpix

Får milliardlån af staten:
SAS sælger danske arbejdspladser til Norge

8. apr. 2021 10.04
SAS vil lade norsk kabinepersonale tage stillinger i Danmark, mens danske ansatte på tiende måned går rundt på tvungen selvbetalt orlov. 'Lokumsaftale', mener dansk fagforening.

Mens 573 danske kabineansatte er sendt på ulønnet orlov, kommer 67 nordmænd til at overtage deres job.

Det er resultatet af en aftale, som den skandinaviske flygigant har indgået med de to norske fagforeninger SAS Norge Kabinforening (SNK) og Norsk Kabinforening (NKF). 

Aftalen betyder, at SAS giver arbejdspladser svarende til 67 fuldtidsstillinger til norske ansatte, som skal flyve fra Københavns Lufthavn. 

Her skal det norske kabinepersonale så arbejde på langdistance-rutefly, der hidtil har været bemandet af danske ansatte.

LÆS OGSÅ: Forargede politikere: 'I midten sidder SAS og gnider sig i hænderne'

Aftalen om de 67 fuldtidsstillinger er del af en større aftale mellem SAS og de norske fagforeninger, der er forhandlet på plads i foråret.

Her er fagforeningerne gået med til en række forringelser af kabinepersonalets løn mod at de blandt andet får lovning på, at SAS vil give 67 arbejdspladser i Danmark til norske ansatte.

Hos fagforeningen Cabin Attendants Union (CAU), der repræsenterer godt 1.000 danske SAS-stewarder og stewardesser, kalder man beslutningen om at rykke norske ansatte til Danmark for en 'decideret lokumsaftale'. 

- Det er helt galt, at SAS går ind og sælger danske arbejdspladser på den her måde. Det ville det være i en normal situation, og det er det særligt, når vi står i en historisk krise, hvor flere hundrede af vores kolleger er fyret og på orlov, siger Christa Ceré, formand for CAU. 

I et internt brev, som SAS-ledelsen har sendt til de danske ansatte, og som A4 Overenskomst har set, bekræfter SAS-ledelsen, at de norske ansatte springer foran deres danske kolleger i jobkøen.

- De gør tykt grin med os

Aftalen om at lade norske kabineansatte tage danske job kommer på et tidspunkt, hvor coronakrisen har tvunget 573 danske SAS-kabineansatte til at gå på selvbetalt orlov.

Orlovsordningen blev i al hast stablet på benene under en større fyringsrunde i juni sidste år, da corona-pandemien slog flybranchen økonomisk omkuld. 

Her fik halvdelen af SAS' danske kabinepersonale valget mellem at blive fyret eller gå på orlov i to år.

Det er dybt useriøst, at en virksomhed, der som SAS bryster sig af at værne om danske løn- og arbejdsvilkår, laver det her nummer
Christa Ceré, formand for CAU

Under orloven får de ansatte ikke løn, men får ret til at til beholde deres hidtidige lønniveau og anciennitet, og får samtidig ret til at blive genansat, når SAS igen får brug for at sende fly og mandskab på vingerne. 

- Vores medlemmer har sagt ja til en orlovsordning i den tro, at de var med at støtte deres arbejdsgiver i en økonomisk svær tid, og samtidig være med til at bevare deres eget job. Takken er så åbenbart, at SAS bruger den velvilje til at skifte dem ud med norsk arbejdskraft, siger Christa Ceré.

Orlovsordningen er struktureret efter sidst ind, først ud-princippet. Det vil sige, at det er de SAS-ansatte med flest års ansættelse, der står først i køen til at vende tilbage til deres job.

Men på grund af aftalen med den norske fagforening skal de danske kabine-ansatte vente endnu længere, før de kan vende tilbage deres gamle stillinger. 

’Aftalen vil betyde en forsinkelse i tilbageførslen af de CC (kabinepersonale, red.), som sommeren 2020 valgte orlov i stedet for at tage afsked med SAS ved en opsigelse,’ lyder det i et brev, der er sendt fra SAS' ledelse til al dansk kabinepersonale i SAS. 

LÆS OGSÅ: SAS-direktør: Fagforening sagde nej til at hjælpe 560 fyrede tilbage i job

CAU-formand Christa Ceré mener, at SAS gør ’tykt grin med deres danske ansatte’ ved at lade norsk kabinepersonale få førsteret til de stillinger, der opstår i Københavns Lufthavn efter coronakrisen. 

- Det er dybt useriøst, at en virksomhed, der som SAS bryster sig af at værne om danske løn- og arbejdsvilkår, laver det her nummer. Særligt i en situation, hvor de ansatte har hjulpet deres arbejdsgiver med at spare store millionsummer, siger Christa Ceré. 

Hun henviser til, at SAS ifølge CAU sparer et større millionbeløb i ubetalte opsigelsesvarsler ved, at de ansatte er gået på orlov i stedet for at tage imod en fyreseddel. Samtidig har de SAS-ansatte også sagt farvel til pensionsindbetaling i en del af 2020. 

- Samtidig nægter jeg at tro på, at SAS kan spare penge på den her manøvre. De norske ansatte skal flyves fra Oslo til København, indkvarteres på hotel, og flyves tilbage til Oslo igen. Derfor forstår jeg heller ikke, at man laver den her aftale i en situation, hvor SAS angiveligt skal vende hver en sten for at finde besparelser, siger fagforeningsformanden. 

Artiklen fortsætter efter faktaboksen

Derfor vil SAS lade nordmænd tage danske job

Aftalen mellem SAS og de norske fagforeninger SNK og NKF betyder i korte træk, at SAS sparer en betydelig sum penge på de ansattes løn. 

Det viser et internt brev, som SAS-ledelsen har sendt til de danske ansatte, og som A4 Overenskomst har set. 

I brevet beskriver SAS-ledelsen, at en del af besparelsen opnås ved, at de ansattes løn bliver fastfrosset i minimum to år.

Samtidig indfører SAS en såkaldt 'træghed' i lønskalaen. 

Det betyder, at de ansatte kun kan stige i løn hvert andet år, til forskel fra nu, hvor de norske kabineansatte hopper et trin op på lønstigen hvert år. 

Som modydelse for besparelserne på de ansattes løn, har SAS gået med til at flytte 67 norske kabineansatte til Danmark, hvor de altså får førsteret til de arbejdspladser på langdistance-rutefly, som ellers normalt flyves af danske ansatte. 

Aftalen betyder altså i praksis, at 67 danske arbejdspladser flyttes til Norge. 

For norske ansatte har ruter fra Københavns Lufthavn traditionelt været attraktive, fordi de fleste af SAS langrute-fly til destinationer som New York, Bangkok og Boston afgår fra København. 

I Norge består en stor del af arbejdet som kabinepersonale med at flyve ruter mellem norske byer og regioner. 

- Ekstrem hårdhudet arbejdsgiverpolitik 

A4 Medier har forsøgt at få en kommentar fra SAS om årsagen til, at virksomheden har indgået en aftale, der sender 67 danske arbejdspladser til Oslo. 

SAS har afvist at stille op til interview, men har i stedet sendt et skriftligt svar. Her svarer SAS' presseafdeling ikke på A4 Mediers spørgsmål om, hvorfor man har valgt at love 67 danske arbejdspladser væk til norske ansatte. 

- I lyset af den igangværende pandemi og det hårde konkurrencemæssige landskab, vi ser foran os efter COVID, er der behov for løbende tilpasning af forretningen - med det mål at skabe er stærkt SAS og sikre skandinavisk infrastruktur og job. SAS foretager løbende vurderinger fra et økonomisk, ressource- og kommercielt perspektiv, lyder det i mailsvaret fra Carsten Hansen, forhandlingsleder i SAS.

Aftalen får dog hårde ord med på vejen fra en række politikere, der har været med til at vedtage de statslige lån og hjælpepakker, som har hjulpet SAS økonomisk igennem coronakrisen. 

- I gamle dage kaldte man det en omgangsskrue, når lønmodtageren i et firma fik presset deres arbejdsgiver til mere i løn, for så at lønmodtagerne i et andet firma kunne presse deres arbejdsgiver. Det her er en omgangsskrue med modsat fortegn. De kaster de ansatte ud i en konkurrence mod hinanden, og i midten sidder SAS og gnider sig i hænderne. Det er ekstrem hårdhudet arbejdsgiverpolitik, siger Karsten Hønge, beskæftigelsesordfører for SF.

Du kan læse mere om reaktionerne fra de danske politikere i artiklen her.