20220223-111816-6-1920x1280we
Det er kun et par dage siden, at SAS præsenterede en ny strategiplan, der skal barbere 5,2 milliarder kroner af de årlige omkostninger. (Arkivfoto) Foto: Paul Hanna/Reuters/Ritzau Scanpix

Piloter og stewardesser hiver SAS i Arbejdsretten

25. feb. 2022 07.00
SAS forsøger at omgå eksisterende overenskomster, mener Dansk Metal.

SAS kan se frem til en tur i Arbejdsretten.

Selskabets piloter og stewardesser mener nemlig, at den skandinaviske flygigant forsøger at omgå eksisterende overenskomster, og derfor har Dansk Pilotforening og Cabin Attendants Union (CAU) indbragt SAS for Arbejdsretten. 

Det bekræfter Dansk Metal, som begge organisationer er en del af, over for Børsen.

LÆS OGSÅ: SAS i krig med en række faggrupper: Nu truer nye besparelser

SAS har oprettet datterselskaberne SAS Connect og SAS Link, som har tegnet overenskomst med Flyvebranchens Personale Union (FPU). Ifølge SAS er det for at gøre selskabet mere konkurrencedygtigt, men hos Dansk Metal ser man det som en måde at omgå overenskomsten.

- Vi mener, at SAS ved at lave de nye selskaber alene har haft til formål at lave nye overenskomster på et andet, lavere niveau. Men det er samme ledelse, samme virksomhed, og det er en omgåelse, som vi nu vil have retten til at afgøre, siger Keld Bækkelund Hansen, der er forbundssekretær i Dansk Metal, til Børsen.

A4 Overenskomst har tidligere beskrevet, hvordan 573 SAS-kabineansatte tog imod en ulønnet orlov i stedet for en fyreseddel, da corona lammede flytrafikken. SAS sparede dengang cirka 100 millioner i fratrædelseslønninger og godtgørelser, og de SAS-ansatte kunne beholde uniformen og skulle ikke søge deres egne jobs, når flytrafikken gik i luften. Men nu har SAS i stedet tilbudt de ansatte, at de kan søge et job på den nye overenskomst i et af deres to nyoprettede datterselskaber. 

LÆS OGSÅ: Ansatte gik på ulønnet orlov for at hjælpe: Nu løber SAS fra aftale

Også piloterne i SAS mener, at de havde en aftale om, at opsagte medarbejdere kunne vende tilbage til jobbet inden for fem år. Men med oprettelsen af de nye datterselskaber, forsøger SAS ifølge piloterne at slippe udenom.

Det er kun et par dage siden, at SAS præsenterede en ny strategiplan, der skal barbere 5,2 milliarder kroner af de årlige omkostninger. SAS vil blandt andet ændre i sin flåde og flyruter, men en del af planen er også, at der skal ske ændringer i de aftaler, som SAS indgår med medarbejderne.

SAS' bestyrelsesformand Carsten Dilling siger til Børsen, at de ansatte møder den nye plan med det, han betegner som "blokering".

- Vi kan ikke drive SAS-forretningen eller eller skabe et konkurrencedygtigt selskab ved at holde møder i Arbejdsretten, siger han til Børsen.