123995274_2739185079655589_6618823985663548609_n
Som en del af kampagnen "Stolt faglært" købte Metal Aalborg 1000 klistermærker med budkabet “100 procent Dansk Metal”, som fagforeningen uddelte med brunsviger til virksomheder. Foto: Privat foto

Kampagne gav Dansk Metal 600 nye medlemmer trods corona:
'Et wake up-call'

9. dec. 2020 06.30
Coronakrisen gjorde det vanskeligt for Dansk Metal at afholde efterårets kampagne 'Stolt faglært – industrien løfter Danmark'. Men krisen har også lært fagorganisationen at tænke ud af boksen, fortæller forbundssekretær i Dansk Metal, Majken Kidmose.

Stolt faglært – industrien løfter Danmark. 

Det er navnet på en kampagne, som Dansk Metal søsatte i oktober og november. 

Formålet var at organisere nye medlemmer og fastholde eksisterende i industrien ud fra systematisk brug af data og lokal viden. Kampagnen har været en stor succes, fortæller Majken Kidmose, forbundssekretær i Dansk Metal, til A4 Overenskomst. 

 – Jeg er meget positivt overrasket over, at vi, trods de udfordringer coronakrisen har givet os, alligevel lykkedes med at få 600 nye medlemmer, siger Majken Kidmose. 

Kampagnen var en del af et årligt koncept, hvor Dansk Metal sætter fokus på bestemte medlemsgrupper i forbundet. I år var turen kommet til medlemmer på industrivirksomheder.

Men coronakrisen tvang Dansk Metal til at tænke alternativt. 

 – Corona har i år tvunget os til at gå andre veje, end vi tidligere har gjort. I den forbindelse skal vores afdelinger have stor ros for, at det er lykkedes dem at tænke ud af boksen. Selvom corona er forfærdeligt, så har det virkelig været et wake up-call i forhold til, hvordan man også kan tænke medlemsorganisering, fortæller Majken Kidmose.

Måtte ændre kampagnen i sidste øjeblik 

Kampagneperioden foregik over fem uger fra oktober til november, og Dansk Metal måtte ændre kampagnen i sidste øjeblik, fordi genopblusningen af corona betød, at forbundet alligevel ikke kunne komme ud og besøge virksomhederne. 

– Hele vores koncept går normalt ud på, at vi skal fysisk ud og besøge medlemmerne. Det satte corona en stopper for. Det har været helt anderledes, og derfor er vi også sindsygt stolte over, at det lykkes at finde så mange nye medlemmer, siger Majken Kidmose. 

Kampagnen resulterede i, at 287 svende og 318 lærlinge meldte sig ind i Dansk Metal. Det skyldes i høj grad, at forbundets afdelinger har været kreative i forhold til, hvordan fastholdelse og organisering kan gentænkes, når fysisk tilstedeværelse ikke er muligt. Kampagnen er i høj grad foregået på sociale medier, fortæller Majken Kidmose.  

– Vi har i høj grad aktiveret vores medlemmer på sociale medier, og så har vores tillidsrepræsentanter også været gode til at sprede budskabet om vigtigheden ved at være medlem af Dansk Metal, siger Majken Kidmose.

Alle medlemmerne fik tilbudt et såkaldt servicetjek, som er et 180 graders tjek af deres løn- og arbejdsvilkår, kompetencer, efteruddannelse og arbejdsmiljø. Majken Kidmose fortæller, at fagforeningen havde særlig fokus på lærlinge, fordi det ikke falder dem så naturligt at melde sig ind i en fagforening, som det gjorde tidligere. 

Højt smittetryk gav anledning til at tænke anderledes 

En af de lokalafdelinger, som i løbet af kampagnen havde stor succes, er Dansk Metal Aalborg, som har fået 102 nye medlemmer. 

Her ydede tillidsrepræsentanterne en ekstraordinær indsats, da Nordjylland blev lukket ned midt under kampagnen, fortæller Jan Gregersen, afdelingsformand i Metal Aalborg, til A4 Overenskomst. 

– Vi besluttede, at det ikke ville være forsvarligt at køre rundt og besøge arbejdspladserne. Vi måtte derfor ændre strategi. Derfor kontaktede vi vores tillidsrepræsentanter, som i stedet trådte til. De har været en stor hjælp, fortæller Jan Gregersen. 

Fordi Metal Aalborg ikke kunne besøge virksomhederne, gjorde afdelingen i stedet også flittig brug af sociale medier til at dele kampagnens budskaber, ligesom de har ringet mange medlemmer op. 

– Vi har aldrig været i kontakt med så mange medlemmer, som vi har i år. Vi har ringet til rigtig mange. Det har gjort, at vi nok aldrig har snakket med så mange af dem tidligere, som har vi gjort i 2020. Vi har benyttet opkaldene til at give medlemmerne et serviceeftersyn, og det har mange været glade for, siger Jan Gregersen. 

Afdelingen i Nordjylland har dermed gjort sig flere gode erfaringer under coronakrisen. 

– Vi har fået øjnene op for, at man kan gøre tingene anderledes. Det har vist sig at være effektivt både at ringe medlemmer og potentielle medlemmer op i stedet for at rende rundt efter dem på på arbejdspladserne. Det har ikke været skidt det hele på grund af corona, siger Jan Gregersen. 

Om kampagnen Stolt faglært – industrien løfter Danmark

Formål med kampagnen var at organiserer nye medlemmer og fastholde eksisterende i industrien ud fra systematisk brug af data og lokal viden.

 Målgruppen er medlemmer på industrivirksomheder

 Kampagneperiode var i uge 43-47.

Resultaterne af kampagnen var, at 287 svende og 318 lærlinge blev organiseret, 41 nye tillidsrepræsentanter og 54 arbejdsmiljørepræsentanter blev valgt. Der blev i alt udført 1512 såkaldte servicetjek af medlemmerne.