LR pixel

Jens Rohde:
Gør nu noget ved den åbenlyse blinde vinkel i SAS-krisen

20210526-011307-L-1920x1277we
Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
27. jul. 2022 06.30
Dette er et debatindlæg. Det er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten - send dit indlæg til [email protected].

DET EUROPÆISKE DEMOKRATI, marked, arbejdsmarked og den europæiske lige og fair konkurrence fungerer først, når vi lærer at tage borgerne alvorligt som europæere. Ikke blot som danskere, tyskere, polakker og så videre.

Derfor er det også et fundamentalt problem - og til tider også vanvittigt frustrerende - at kun de færreste danskere, politikere og organisationer forstår, hvad det betyder, at stort set alt i dette land bygger på en national præmis.

LÆS OGSÅ: Usædvanligt på det danske arbejdsmarked: Ekspert kender ingen fortilfælde for særlig SAS-aftale

Resultatet er, at vi bliver defensive, reaktive og ude af stand til at gøre den forskel, der skal gøre op med de systemfejl, der bringer EU i et modsætningsforhold til virksomhedsledere og arbejdstagere.

Den åbenlyse krise med overlevelseskampen for SAS og en samtidig helt forståelig og legitim arbejdskamp i flybranchens personaleorganisation er et godt eksempel på, hvor katastrofalt det udvikler sig, når man lader slå til.

JEG HAR IKKE FORSTAND på hverken SAS-økonomi, luftfart generelt eller piloters lønninger. Alt dette skal jeg undlade at kloge mig på. Men det er ret åbenlyst for enhver, at situationen er uholdbar og næppe bliver bedre over tid. SAS vil fortsat blive presset i bund, og det samme vil piloter og kabinepersonales løn og arbejdsvilkår.

Så kan man jo vælge side og stå i hvert sit verdenshjørne ved enten et kynisk SAS eller “forkælede piloter”, som de blev beskrevet i et dagblad på lederplads, hvor man ellers ikke holder sig tilbage med lønkrav finansieret af massiv statsstøtte.

Det er fuldstændigt horribelt, at flyselskaber, der rent faktisk forsøger at tilbyde anstændige vilkår for både personale og kunder, konsekvent presses ud i konflikter og konkurstrusler
Jens Rohde, afgående medlem af Folketinget og tidligere medlem af EU-Parlamentets transportudvalg

Jeg forstår ikke, at alle parter, det være sig fagbevægelsen, industrien og staten med regeringen i spidsen ikke går sammen om at få gjort noget ved den åbenlyse blinde vinkel og det altafgørende problem for luftfarten: Den europæiske transportlovgivning på flyområdet!!!

DET ER PÅ HØJE TID at få samlet kræfterne og få lavet et fælles udspil og få regering(er) og Europa-Parlament i offensiven, så vi kan få standset det ubønhørlige ræs mod bunden, der har været i gang alt for længe i europæisk flytransport.

Jeg har som tidligere medlem af Europa-Parlamentets transportudvalg set en lang række af de kontrakter, som visse flyselskaber byder deres medarbejdere og leverandører.

Jeg kan garantere jer, at ingen danskere eller leverandører vil arbejde under sådanne vilkår. Det er konkurrence på aller, aller laveste fællesnævner.

Hvis vi bliver ved at sidde på hænderne, kigger vi ind i nye konflikter og i sidste ende afvikling af såvel SAS, Københavns Lufthavn som forbindelseslufthavn og anstændige vilkår i flybranchen
Jens Rohde, afgående medlem af Folketinget og tidligere medlem af EU-Parlamentets transportudvalg

Det er fuldstændigt horribelt, at flyselskaber, der rent faktisk forsøger at tilbyde anstændige vilkår for både personale og kunder, konsekvent presses ud i konflikter, konkurstrusler og underminering af konkurrenceevnen, fordi EU ikke er i stand til at lave en ordentlig lovgivning på området.

Jeg ved godt, at mange mennesker gerne vil flyve billigt. Men prisen for billige flybilletter kan også blive for høj.

FOR EUROPA SOM HELHED og Danmark i særdeleshed handler dette ikke om nostalgi over for gamle statslige selskaber. Det handler også om arbejdsmarkedspolitik, kritisk infrastruktur - og i sidste ende flysikkerhed. Om fair transport.
Det burde ikke være så svært at få øje på. Heller ikke det faktum, at problemet kun kan løses europæisk.

Hvis vi bliver ved at sidde på hænderne, kigger vi ind i nye konflikter og i sidste ende afvikling af såvel SAS, Københavns Lufthavn som forbindelseslufthavn og anstændige vilkår i flybranchen for såvel kunder som personale.

LÆS OGSÅ: Metal-formand: Tilgiv SAS

Det er i den grad tid til samling og konkrete udspil, som regeringen bør samle alliancer om i Rådet og få gjort noget ved. Det bør være i alles interesse. Det kan kun gå for langsomt med at komme i offensiven - før det er for sent.

Bæredygtighed er oftest tænkt som et grønt anliggende - men det er ikke kun det. Bæredygtighed må man forstå langt bredere. Bæredygtighed er faktisk, hvad dette handler om.

Deltag i debatten - send dit indlæg på maks. 600 ord til [email protected].