LR pixel

Ekspert:
Corona har givet sygeplejerskerne et politisk vindue - sådan udnytter de det

20210623-095821-L-1920x1280we
Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
27. jun. 2021 08.00
Kampgejsten og energien er stor blandt landets strejkende sygeplejersker, som i den kommende tid vil skabe synlighed om det lønefterslæb, de mener, at de lider under. A4 Overenskomst har spurgt aktivismeforsker Silas Harrebye, hvordan kreativ aktivisme kan mobilisere og skabe opmærksomhed om kampen.

Havfrue Demo-Walk med Grete Christensen, ring for retfærdig løn på Dronning Louises Bro og cykel-demonstrationer. 

Det er blot nogle af de aktioner, som sygeplejersker står bag i næste uge. Og i den kommende tid vil danskerne blive mødt af en stribe kreative tiltag, som skal skabe opmærksomhed om de hvide kitlers lønkamp. 

Og det giver god mening, da demonstrationer og skæve indslag i bybilledet er med til at mobilisere nye kræfter og skabe solidaritet. Ikke bare mens eventet finder sted, men også efterfølgende på sociale medier, hvor billeder og video vil florere fra begivenheden, påpeger Silas Harrebye, der har forsket i sociale bevægelser og er lektor og studieleder på Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv på Roskilde Universitet. 

- Kreativ aktivisme kan inspirere til, at andre får øjnene op for en sag, ligesom det kan provokere til refleksion og debat. På den måde er det effektivt i forhold til at få mediernes opmærksomhed og skabe synlighed om en kamp, fortæller Silas Harrebye. 

Allerede abonnent?

Glemt kodeord

Få adgang til

A4 Overenskomst

1 Bruger

4.849,-

OM ÅRET
(ex. moms)

Adgang til den nyeste viden inden for fagpolitik, ligeløn, social dumping, konflikter, EU og forhandlinger

Få adgang nu

3 Brugere

8.849,-

OM ÅRET
(ex. moms)
√
Adgang til dig og
2 kollegaer
√
Du er i gang på
2 minutter

Kun 2.949 per person/år

Få adgang nu

5 Brugere

12.849,-

OM ÅRET
(ex. moms)
Adgang til dig og
4 kollegaer til en stor
besparelse

Kun 2.569 per person/år

Få adgang nu
A4 Overenskomst
Allerede abonnent?

Glemt kodeord