LR pixel

Faglig strid i SAS breder sig:
Nu vil Metals kabineansatte også have overenskomsten i datterselskaber

20160920-181247-3-1920x1295we
Cabin Attendants Union (CAU), der traditionelt har organiseret kabineansatte i SAS, blev i februar optaget sammen med Dansk Pilotforening i Dansk Metal (genrefoto). Foto: Sarah Christine Nørgaard/BT/Ritzau Scanpix
26. jul. 2022 06.00
Ligesom piloterne i Dansk Metal gør Cabin Attendants Union (CAU) krav på aftaleretten i SAS' datterselskaber. Fagforeningen vil bruge piloternes nye overenskomst som løftestang i en faglig voldgiftsret.

Kardinalpunktet i den hårde arbejdskonflikt mellem SAS og de nordiske piloter var datterselskaberne Link og Connect.

SAS-piloterne, som i Danmark hører under Dansk Pilotforening og Dansk Metal, mener, at datterselskaberne blev oprettet for at omgå deres overenskomster til fordel for en billigere med Flyvebranchens Personaleunion (FPU).

Striden er lagt i graven med sidste uges aftale, der gør Dansk Metals overenskomst gældende på tværs af hele virksomheden og ifølge pilotformand Henrik Thyregod forpligter SAS til at frigøre sig fra FPU's pilotoverenskomster i datterselskaberne, når de udløber. 

LÆS OGSÅ: Ny aftale forpligter SAS til at frigøre sig fra FPU-overenskomster: "Vi tager det tilbage, som er vores"

Allerede abonnent?

Glemt kodeord

Få adgang til

A4 Overenskomst

1 Bruger

4.849,-

OM ÅRET
(ex. moms)

Adgang til den nyeste viden inden for fagpolitik, ligeløn, social dumping, konflikter, EU og forhandlinger

Få adgang nu

3 Brugere

8.849,-

OM ÅRET
(ex. moms)
√
Adgang til dig og
2 kollegaer
√
Du er i gang på
2 minutter

Kun 2.949 per person/år

Få adgang nu

5 Brugere

12.849,-

OM ÅRET
(ex. moms)
Adgang til dig og
4 kollegaer til en stor
besparelse

Kun 2.569 per person/år

Få adgang nu
A4 Overenskomst
Allerede abonnent?

Glemt kodeord