LR pixel

Analyse:
Metal vandt første slag i pilotkrigen, men kampen om luftherredømmet kan kun lige være begyndt

20220626-191532-6-1920x1280we
Det irske lavsprisselskab Ryanair har fløjet fra deres nye base i Billund Lufthavn siden oktober sidste år - uden overenskomst. Foto: Pedro Nunes/Reuters/Ritzau Scanpix
2. aug. 2022 06.00
Luftkrigen mellem Dansk Metal og Flyvebranchens Personaleunion (FPU) vil fortsætte med at give fagbevægelsen grå hår. Næste slag udkæmpes i Connect- og Link-flyenes kabiner.

Titusindvis af rejselystne danskere drog et lettelsens suk, da SAS-ledelsen og SAS Pilot Group sent mandag 18. juli skrev under på en aftale, der satte foreløbigt punktum for den højdramatiske pilotstrejke i SAS.

Men for fagbevægelsen er dramaet langt fra ovre. Den verserende luftkrig mellem Dansk Metal og Flyvebranchens Personaleunion (FPU) vil i stedet ændre karakter.

Med den nuværende viden om aftalen, ser det ud til, at Metal Luftfart og Dansk Pilotforening er lykkedes med på længere sigt at skubbe FPU's pilotoverenskomster helt ud af de omstridte datterselskaber SAS Connect og Link. Eller som pilotformand Henrik Thyregod formulerer det:

"Vi tager det tilbage, der er vores."

Allerede abonnent?

Glemt kodeord

Få adgang til

A4 Overenskomst

1 Bruger

4.849,-

OM ÅRET
(ex. moms)

Adgang til den nyeste viden inden for fagpolitik, ligeløn, social dumping, konflikter, EU og forhandlinger

Få adgang nu

3 Brugere

8.849,-

OM ÅRET
(ex. moms)
√
Adgang til dig og
2 kollegaer
√
Du er i gang på
2 minutter

Kun 2.949 per person/år

Få adgang nu

5 Brugere

12.849,-

OM ÅRET
(ex. moms)
Adgang til dig og
4 kollegaer til en stor
besparelse

Kun 2.569 per person/år

Få adgang nu
A4 Overenskomst
Allerede abonnent?

Glemt kodeord