LR pixel

Akademiker og HK’er:
Akademikere i HK-job er en glidebane

Udkliphk
24. feb. 2022 06.15
Dette er et debatindlæg. Det er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten - send dit indlæg til [email protected].

VI UDDANNER FOR MANGE akademikere til job, som ikke eksisterer. Så simpelt kan det skrives, og det er et større problem end først antaget. I Danmark har vi i mange år bebudet, at vi skal være en vidensnation, hvilket har resulteret i, at antallet af akademikere er eksploderet. Bare siden 2006 er antallet af universitetsuddannede steget med 60 procent, og vi er gået fra et elite-universitet til et de facto masse-universitet.

LÆS OGSÅ: Nye tal: Regeringen investerer milliarder i uddannelser de kommende år

Konsekvenserne af denne voldsomme udvikling ser vi så nu. Vi kommer til at mangle knap 100.000 faglærte og 35.000 velfærdsprofessionelle i 2030, samtidig med, at vi kommer til at stå med en overproduktion af akademikere – særligt indenfor de humanistiske fag.

EN ANDEN PROBLEMSTILLING som i vores øjne er overset, er forskydningen af kvalifikationer til de enkelte job. I 2020 kunne Dansk Erhverv berette om, at 10 til 35 procent af kandidaterne fra de forskellige universiteter fra 2015-2017 havde ikke-akademisk arbejde. Det vil sige, at akademikere tager en universitetsuddannelse for derefter at tage et administrativt job. Akademisk administrativt arbejde kalder de det.

Det var meningen, at vi skulle have et videnssamfund, hvor de mange højtuddannede skulle føre Danmark ind i en ny tidsalder – ikke en tidsalder, hvor akademikere stjæler HK’ernes job
Jakob Schrøder, Landsformand for Frit Forum og Michelle Pedersen Formand for HK Ungdom

Det forekommer uholdbart for et samfund som det danske. Det var meningen, at vi skulle have et videnssamfund, hvor de mange højtuddannede skulle føre Danmark ind i en ny tidsalder – ikke en tidsalder, hvor akademikere stjæler HK’ernes job. Vi ser også, at flere arbejdsgivere er begyndt at slå traditionelle HK-stillinger op med opgaver, som altid er blevet løst af en HK’er, men ønsker jobbene besat af akademikere. Det giver ingen mening, at udviklingen er sådan, når den kontoruddannede oftest er mere kvalificeret til lige det job end akademikeren.

LÆS OGSÅ: Ny uddannelse skal gøre akademikere til pædagoger på to år

DERFOR BØR VI GØRE OP med det misforståede narrativ om, at alle skal have en akademisk uddannelse. Vi skal have folk til at varetage mange forskellige jobtyper i mange år frem, og de kvalifikationer der skal bruges, får man ikke nødvendigvis på universitetet. Det er en forældet samfundsnorm, at vi skal have så mange ind på universiteterne som muligt.

Vi bør i stedet sadle om, og gå en anden vej. Vi bør fokusere på ”livslang læring”. Opkvalificering af befolkningen igennem hele livet. Det er det, der er behov for i en omskiftelig verden. Og det gælder alle faggrupper - både HK’ere og akademikere. Jo hurtigere vi indser, at sådanne løsninger er efterspurgte, desto bedre vil det blive. Både for de akademikere der har taget en uddannelse uden nogen reel jobmulighed bagefter, og for de HK’ere, der ser deres job taget af en akademiker.

Nu har vi forsøgt os med masseuddannelsen af akademikere, og det virker ikke. HK’ernes mangeårige direkte tilgang til kontorfaget ender med at drukne i overakademiserede tilgange. Så lad os nu rette ind, og sørge for, at de mennesker med rette kvalifikationer bliver parret med de rette job, i den rette mængde. Det er en af grundene til, at vores arbejdsmarked er så stærkt, som det er.

Deltag i debatten - send dit indlæg på maks. 600 ord til [email protected].